IPRED!

Såg SVTs aktuellt idag där Beatrice Ask försvarade IPRED. Det är en köpt lag, som är frampressad via EU-direktiv. Bara här blir det skrämmande, att EU kan tvinga på länder lagar. Vad som är mer skrämmande är att regeringen format många propositioner som är otroligt kontroversiella. FRA, Lissabonfördraget och och nu IPRED. Mer är säkert att komma från denna regering, men jag är helt övertygad om att en S-regeringen hade gjort exakt samma sak. IPRED kommer för mig innebära att jag köper någon form av anonymitetstjänst, dessutom kommer jag gå med i någon form av antipiratförsäkring.


Rick Falkvinge har tydligen kommit över ett exempel på hur kraven kan se ut i Danmark där motsvarigheten till IPRED redan finns, och jag återger det här. Det inom parantes är Falkvinges egna kommentarer.


"Vi kräver följande pengar:

x ljudupptagningar gånger 0,80 gånger 10,00 kronor gånger 2  == xx kronor
x filmverk gånger 0,80 gånger 70,00 kronor gånger 2 == xx kronor
Sammantaget xx kronor i ersättning för verken.


Vi kräver dessutom ersättning för den marknadsskada vi lidit. (Denna är specificerad som lika mycket som ersättningen för verken. Ovanstående belopp en gång till, alltså.)


Våra samlade ersättningskrav utgör: (summan av ersättning för marknadsskada plus ersättning för verken, alltså dubbla den första uträkningen).


Antipiratgruppen kan tänka sig att förlika (dvs, inte dra saken till domstol) om ni betalar halva beloppet inom tio dagar."


Hela brevet går att finna här, i PDF-format.

Det finns ett antal självmål i brevet som är skrattretande. Notera att det nämner, du har gjort material "tillgängligt". Vad är det som säger att ens något är nerladdat från datorn ifråga? Har man hela hårddisken fylld med bootlegs av lokala polska band så är det tvivelaktigt det är en våldsamt lång nedladdningskö. Roligt också uppskattningen över vem som har rättigheterna till vad. Minst 80%. Kan man gissa sig till att brott har begåtts?  Dessutom, har advokatbyrån verkligen kollat ALLA filer det handlar om? En videofil kan exempelvis heta "Metallica-Nothing Else Matters", men kan i själva verket innehålla hemmaproducerad analporr.


Det verkar smått otroligt någon jag känner kommer få ett sådant brev, men anledning av att få av oss laddar ner. Jag själv köper i praktiken uteslutande all film och musik jag kan komma över som ja gtycker är värt att ha. Senaste plattan jag köpte torde vara Chinese Democracy, innan det Black Ice och innan det Death Magnetic och innan dess Back in Black och innan dess och så vidare.


Antipiratverksamheten måste fatta att en nerladdad skiva/film inte är detsamma som en stöld. Hur många som laddar ner en dålig förhandskopia av en B-film skulle annars se skiten? Eller hur många som laddar ner Basshunters nya skulle få för sig att köpa den fysiska singeln? Det är däremot sorgligt att vissa sätter likhetstecken mellan MP3 och en faktiskt CD. En CD kan man inte ladda ner, den kan endast köpas eller fysiskt stjälas. Det är absurt, men det ska bli intressant att se var det här leder till. Jag ska i alla fall in i dimman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0