Till försvar för kapten Larsson

Få spelare lirar så länge som Henrik Larsson gör, i synnerhet inte om man brutit ett ben och slitit sönder ett knä. Henrik Larsson är den största svenska spelaren genom alla tider, och han har vunnit så ofantligt mycket att det inte är klokt. Jag struntar i att han lirat innebandy, men kan förstå att folk reagerar men jag förstår inte varför han inte skulle kunna stå över en vanlig träningslandskamp. Henrik Larsson var så sent som förra hösten delaktig till att Sverige inte floppade, framspelet till Kim Källströms mål mot Ungern (?) i VM-kvalet exempelvis. Framspelet till Ibras 1-0 mot Grekland i EM är ett annat exempel. Målet, i träningskampen mot Frankrike är ju en episk klassiker redan, att matchen förlorades är en annan sak.


Henrik Larsson vet i praktiken allting om fotboll, varför då ta platsen från någon som kanske inte har spelat i landslaget lika mycket? Det vore onödigt. Personligen ser jag gärna att Elmander är helt frisk till kvalet mot Portugal i vår, han har blivit en liten favorit.


Men det är klart. Larsson kanske inte är tillräckligt bra i mars, men jag betvivlar det starkt. Jag tror inte heller Larsson kommer ha samspelsproblem med den övriga truppen, bara en sådan sak att han nätade i premiären med Manchester United är otroligt.





Men det är klart. Jag kan tala utifrån nostalgi, få har roat på det sättet Larsson gjort. Men man blir inte landslagskapten om man inte har en satsning planerad. Jag tror på fullaste allvar att Larsson går efter att spela ytterliggare ett VM, jag menar han måste ju revanschera straffmissen mot Tyskland i åttondelen senaste gången och därmed bli bästa svenska VM-målskytt genom tiderna.


AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0