EU-val "follow up", Thomas Lantz och SD.

DN.se skriver idag på sin hemsida att många vänsterpartister kräver Lars Ohlys avgång. En undersökning bland 1300 vänsterpartister har gjorts och 30 av dessa vill att han ska gå. Märkligt lite, jag är skarp motståndare till personifiering (stackars Bohlin) men anser Ohly själv eller en enormt stor del av partiet att han bör gå, så bör han gå. 30 personer är inte det. Jag är typen som kroniskt vägrar acceptera alla former av personlighetsförklaringar till valresultat, helt enkelt på grund av att jag anser dem vara gravt odemokratiska. I USA exempelvis kan man inte bi vald till ett skit utan miljoner i ryggen. Dessutom anser jag det vara en fara om Vänsterpartiet skulle börja fundera i banor av att skrota utträdeskravet. Det är totalt visionslöst, och demokratiskt farligt om man börjar formera sina åsikter efter en form av allmän folkopinion. I så fall hade partiet velat bekämpa den globala uppvärmningen med kärnkraft. Jag tror inte att valresultatet speglar EU-positivism, snarare tvärt om. 43% är sanslöst dåligt, om man tillåts jämföra med ett val som faktiskt betyder något det vill säga dem till kommun, landsting och riksdag.


Noterbart 1: Thomas Lantz avgår! Thomas Lantz är alltså Ystadmoderaternas starka man, och nu är han förbannad på en sur medborgare som inte tycker man ska asfaltera en hamn. Dags att sluta då, även om det vore en poäng om Ystads Allehanda publicerade brevet det handlade om. Det är för mig en gåta att han tidigare inte har dragits ut ur partiet, eller snarare kastats med huvudet före. Om man jämför EMU-motståndare vid stalinister är man totalt fel på det. Världen kommer snart bli en bättre plats att leva på, med herr Lantz utanför det politiska rummet. Det bli till att skåla i öl på fredag.


Noterbart 2: Sverigedemokraterna går kraftigt framåt i EU-valet, i de sydöstskånska valdistrikten. I Ystad är siffran nära sex procent och i grannkommunerna Skurup och Tomelilla är siffran närmare tio procent. I Sjöbo är siffran över tio procent, men i Simrishamn är de nere på "blygsamma" fem procent. Folk borde ta mig fan skämmas, det gäller i synnerhet de tysta medhållarna. Som exilskåning med seriösa planer på att bosätta mig i trakterna nästa år, blir jag dels mörkrädd men även starkt övervägande till om jag borde fundera ta mitt pick och pack och dra till ett område som inte är främlingsfientligt. Nog är det som så att min tid i Småland har "avskåniserat" mig, och då är jag säker inte välkommen. Alternativet är att jag flyttar ner, tar upp kampen och bidrar till att köra ut rasisterna sjön.


Kommentarer
Postat av: stina

jag är nog en av de 30. ohly är rätt man på fel plats.

2009-06-15 @ 00:21:05
URL: http://contaqt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0