Dansar runt Melodifestivalen

Det är med stolthet jag kan säga att jag lyckats undvika melodifestivalen till 100% Min goda vän herr Socialdemokraten visste inte om detta, så av misstag råkade jag se flera sekunder av Thorleifs bidrag. Hemskt, och fruktansvärt för ett band som knappast behöver skiten för att sälja skivor.


För någon som gillar musik, likt mig själv, verkar det fullständigt löjeväckande att andra som gillar musik faktiskt tittar på skräpet. Melodifestivalen, och schlagern som sådant dog i och med pausunderhållningen för antagligen närmare tio år sedan. På lördag är det vad jag fattat det som final, och det är otroligt skönt att man vet om att man ska jobba på Sivans. Då kan man undvika festivalen in i det sista. Om man nu vill titta på musik på TV, så ska man väll göra det rejält i form av musik-DVD. Jag tänkte ge några tips. Jag länkar inte till videos med Toto eller The Eagles, de hittar man i alla fall i bloggen.



Rush är skamligt bra, det är antagligen det bästa som någonsin kommit från Kanada. Neil Peart är dessutom världens bästa trummis någonsin. Spirit of Radio från senaste DVD:n är lika bra som alltid, och gruppen har över 40 år på nacken.
 


Metallica behöver knappast en närmare presentation. Vad ett mindre antal människor vet är att de faktiskt har en riktigt bra musik-DVD ute, som är inspelad och producerad för DVD-formatet. Till skillnad från Live shit/ Binge & purge som dokumenterar Black Album turnerandet, så är alltså Cunning Stunts tekniskt överlägsen med 5.1 ljud. I fucked a goat, SO WHAT!
 


Urfadern till allt, Paul McCartney har en skaplig DVD från en turné i USA 2002. Kommentarer onödigt.



Iron Maiden känner alla till, även de gör välproducerade DVD:er, och Rock in Rio får ses som en modern klassiker. Låten är den uppenbara.
 


SVT har haft den goda smaken att visa Roxy Musics ”Live at the Apollo”. Lustigt, att en av deras mest kända låtar är en cover. Å andra sidan så är den bättre än orginalet. RIP, John Lennon.
 


BeeGees. I rest my case. Tyvärr har jag fått för mig att gruppen vilar, inte så konstigt kanske med tanke på att en tredjedel av trion är förpassade till himlen. RIP. Detta är från DVD:n vid namn One Night Only.

Kommentarer
Postat av: Alvaro

Maiden, vilka gudar alltså. Har tyvärr missat dem varenda gång jag har haft chansen...



Visst, musiken på melodifestivalen må vara av undermålig kvalitet. Men som slöunderhållning kan det mycket väl duga, i klass med en genomsnittskväll på Sivans kanske? Haha. Tycker mig minnas ett flertal gånger på Sivans då man har hört såväl Lena PH som ABBA spelas ;-) Har för mig också att en viss person blev mycket glad över sin Scotts-skiva, vad är det om inte melodifestivalen i ett nötskal?

2009-03-12 @ 22:08:45
URL: http://avlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0