Märklig arvoderingspolitik

Jag var på ett extrainsatt nämndsmöte igår. Dagordningen bestod i att nämnden skulle besvara en revisionsrapport, och jag antog att det skulle bli någon form av diskussion angående densamma. Så blev inte fallet, utan mötet var alltså slut på cirka en minut. Tjänstgöringstidsarvodering = en halvtimme och cirka (?) 150 kronor på kontot. Ok att man som nämndsledamot eller som i mitt fall tjänstgörande suppleant behöver ta sig till mötet, kanske ta ledigt från jobbet och läsa in sig på sagda revision men det kändes ytterst märkligt att lämna in den blå arvoderingslappen, men då jag har rätt till det finner jag ingen anledning att inte göra detsamma.


Det kändes trots allt inte okej, jag frågade om det fanns någon möjlighet att efterskänka pengarna direkt i form av partiskatt på 100%, men detta får jag alltså själv svara för. VSF Växjö kan se fram mot ett litet tillskott i slutet av juni.


Kommunen borde ha ett system för total efterskänkning, man skulle kunna skita i att lämna in den blåa lappen och därmed spara kommunen de pengarna men då riskerar det att leda till en form av strid mellan exempelvis arbetslösa politiker och ingenjörer om att spara kommunen mest pengar (en strid som ingenjören rimligtvis vinner). Eller för den delen, som i mitt fall fattig student. Inte heller är det rimligt att man ska ha en tidsgräns för mötet innan arvoderingen kickar in, risken är ju trotts allt överhängande att man i så fall sitter och snackar massa skit och att folk som måste resa långväga helt enkelt skiter i det för kortare sammanträden. Uppslutningen igår var trots allt dålig.


Politiskt krav 1: Sänk arvodet, det är inte rimliga belopp även om pengarna kommer väl till pass.


Politiskt krav 2: Öppna för möjligheten att anmäla organisation för total eller bitvis efterskänkning av arvodet (mer än det som redan dras i partiavdrag), helst en organisation med lokal Växjöanslutning exempelvis VSF Växjö.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag instämmer... Att sitta som förtroendevald i en nämnd är som sagt ett förtroende - inte ett jobb. Tyvärr ser jag alltför många som enbart dyker upp när det är dags för att välja nämndsledamöter och som sedan skiter i partiet i fyra år fram tills nästa val.



En annan absurd händelse:

På mitt nämndsmöte i mars gick brandlarmet i lokalen som fick utrymmas. Eftersom mötet drog ut på tiden fick jag en lön på drygt 1500 kronor varav 300 kronor var för tiden jag stod ute på storgatan och brandkåren försökte luska ut varför larmet hade gått. Välinvesterade skattepengar?

2009-05-13 @ 18:21:44
URL: http://sassasinstans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om man nu har en arvodering så kan den inte rimligtvis dras in när larmet går, lika lite som man skulle få sänkt lön för att fabriken man arbetar på spränger i luften. Det är nivån jag tycker är oskäligt hög framförallt.

2009-05-13 @ 20:26:01
URL: http://sirviktor84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0