Om hyresrätter (RIP)

Jag läste två saker som gjorde mig irriterad över samhällsutvecklingen imorse. Dels det att Växjöhem och Hyresbostäder i Växjö nu ska fusioneras. Detta är egentligen en logisk följd på borgarnas tanklösa privatiseringshysteri, där Hyresbostäder i Växjö har blivit för små för att motiveras ha ett eget bolag. Den grundläggande tanken är ju fortsatta privatiseringar; ”En del fastigheter ska säljas för att det nya bostadsföretagets lägenheter ska få en samlad ålderstruktur, vilket gör underhållet mer effektivt”. Idrottshallar kan man bygga för hyresintäkter, men gud förbjude om fastigheterna behöver underhåll. Det är så cyniskt!

 

En annan upplyftande fråga är ju den om bostadssituationen i Stockholm. Innerstaden i Stockholm är ju numera helt vigd åt den rika medelklassen med tanke på alla ombilningar Svenska Bostäder blivit ålagda att genomdriva ombildningar till förbannelse (allt för att berika bankerna och göra kommuninvånare fattiga). Kolla in följande sida för tragikomisk verklighet. Det är alltså allmännytta man behandlar på detta vis. Varför är det inte kriminellt? I alla fall så har man låtit något PR-bolag lobba för ombildningar gentemot hyresgäster. Intressant att det gick av bara farten i innerstan (no shit Sherlock, förstår du inte varför så googla gentrifiering) men att det däremot gått betydligt trögare i förorter. Rinkeby? *host host*

 

Jag tänkte egentligen skriva om välgörenhetsavdrag och läxhjälpsrut, men jag kan inte hålla mer korkade politiska skeenden i huvudet på en gång så jag låter det bero tills vidare.

 

Hyresrätt - rest in piece!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0