450 dagar kvar

Vissa saker kommer man liksom inte ifrån. När Disney köpte Lucasfilm för en sanslöst stor summa pengar var den spontana tanken att det säkert bara kommer bli dåliga kopior av de sex Star Wars-filmer som redan finns. Jag menar, de sex första filmerna är ju logiska, då de i slutändan kretsar kring Anakin Skywalkers och Darth Vaders liv.

Första trilogin bryter mot de flesta konventioner som säger att film ska sluta lyckligt. Allt går nämligen fel. Demokratin försvinner, Jedi-ordern försvinner med all visdom och kunskap som går förlorad i processen, vänskapsband förstörs, och tyranni råder. Förmodligen hade Imperiets period ganska begränsad effekt på gemene man, Kejsarens främsta mål torde ha varit att förgöra Jedi.

Andra trilogin handlar om att återinsätta demokratin och förgöra Imperiets kejsare och närmaste man nämligen Darth Vader. Storyn slutar med andra ord lyckligt.

Imponerande var att sista filmen av nya trilogin verkligen är en snygg övergång till den gamla trilogin. För de som inte vet så utspelar sig de nya filmerna före de gamla. Frågan är hur kronologin kommer märkas av i den nya serien av filmer som ju kommer utspelas efter de gamla filmerna, men ännu mer efter de inte fullt så gamla filmerna.

För mig är den mest intressanta frågan just nu vad Luke Skywalker har hat för sig. I och med Darth Sidious totala seger i Episode III med förstörandet av Jedi-ordern så kan man fråga sig vad Luke Skywalker gör nu när både Darth Sidious och en omvänd Darth Vader är döda. De nya filmerna kommer, om det inte dyker upp några väldigt bra förklaringar (eller dåliga, paradoxen i Terminator 3: Rise of the machines kan tjäna som exempel), inte ha några Jedi-masters eller Sith-lords då alla är döda! Luke Skywalker kan omöjligen ha hunnit bygga upp en ny Jedi-order på den ”korta tid” (cirka 30 år) det gått mellan filmerna. Detta avses den faktiska tid de sägs det är storymässigt mellan filmerna. Alla lightsaber-fighter i de sex första filmerna är på många sätt en huvudattraktion för hela serien.

Och varför bryr jag mig? Jag har ingen aning. Inte hade jag en tanke på att jag skulle sitta så här och starwarsblogga, 30 år gammal, nio år efter att Episode III haft premiär.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0