Studentlivet är SLUT part 2

Hösten 2008 är känd som AUO3-terminen. Här gjordes en "miss" i den aspekten att vi var ett gäng som valde att INTE skriva uppsats (aka examensarbete) som många andra. Alternativkurserna som gavs angående konflikthantering, ledarskap och bedömning är förvisso det bästa inom AUO-blocket som jag har läst, men resultetet är att vi nu sitter med ett examensarbete i historia som vi inte vet blir godkännt som examensarbete. Men det blir det. Förmodligen. Praktiken gjordes på Katedralskolan och jag slutade därmed pendla. AUO2 hade tidigare inneburit en kontakt med komvux, jag har haft otrolig tur med mina praktikplatser.

Våren 2009 får beskrivas som början till slutet. Vad som här skulle följa var historiastudier. Mycket historiastudier. Historia är otroligt pluggintensivt. Hela våren bestod av en kronologisk världshistoriakurs och jag failade på min första tenta någonsin. Två feta "U" fick jag under terminen, det andra "U"et som jag fick är egentligen inte mitt fel. De fick ändra tentatiden och jag kunde inte skriva den senare så jag fick chansa ihop en hemtenta istället. Pluggandet till den första omtentan innebar i alla fall för mig en studieinsatts av sällan skådat slag och jag använde hela skrivningstiden vid tentatillfället. En miss angående det gustavianska enväldet kostade mig högsta betyg.

Hösten 2009 var en fortsättning, men fokus ändrades till metodstudier. Fruktansvärt tråkigt, även om det inte var något fel på kursen. Vi har ett större gäng som började slakna rejält och seriöst ledsna på våra studier. Det var mycket roligare att festa. Höjdpunkten var istället den tio veckors långa VFU:n som avslutade praktikinslaget på utbildningen. Den gjordes även den på Katedralskolan i med kusinen till min första handledare, och tillika kommunist. Småorolig för utfallet, men det fanns det inget fog för då det var en bra VFU. Jag konstaterar en sak, och det är att de första åren som lärare kommer bli ett rent helvete. Jag HOPPAS på en halvtidstjänst.  Temaord: "MAKIVS"

Våren 2010. Sista rycket. En total miss från samordnarnas sida gjorde att vi läste en identisk kurs med den metodkurs vi läste terminen innan. Sjukt dåligt, och tråkigt att behöva göra en ny examinationsuppgift på exakt samma skit vi hade gjort förra året och det är typ vid den här tidpunkten jag småångrar mig att jag inte läste naturvetenskap istället för historia. Men gjort är gjort. Uppsatsen gick inte upp på oponering, men den är nästan klar så vi examinerar den i augusti istället. Sammanfattningsvis har det varit fem lärorika år, och jag vill hävda att lärarutbildningen har fått ta oförtjänt mycket skit. Jag är både kompetent, bra på det jag gör och bildad. Ett problem dock. Mig och min förmåga att namnmemorera är verkligen ingen hit. Detta måste jag lära mig. Fort.

Studentlivet är SLUT

Bloggen har uppdaterats minst sagt sporadiskt, men den ska vakna till liv igen. Anledningen till att bloggen dvalat är det mer eller mindre konstanta grubblandet över examensarbetet. Men fem år ska summeras.

 

Fem år...

 

Det är oerhört lång tid. Nästan 20 procent av mitt liv, eller en hel livsfas går mot sitt slut. Det är helt sjukt. Jag minns allt värt att minnas, och jag har precis allt jag producerat i form av examinationer undansparat på backuper och ena hårddisken. Jag minns också att jag under vårterminen 2006 pratade med en av mina nyfunna vänner att han menade på att göra det absolut bästa av studietiden i form av att ha roligt. Och nog fan har detta varit roligt! Jag ämnar sammanfatta mina fem år i olika delar, där jag tänkte nämna studierna först. Detta är första delen av två angående studierna.

 

Jag minns mycket väl mitt adjö till Ystad. 2005 när studierna startade samåkte jag med en nära vän som pluggade vid universitetet för att sätta mig tillrätta. Höstterminen 2005 är nu i efterhand ett gigantiskt skämt, åtminstone till vissa delar. Jag minns hur vi diskuterade hållbar utveckling och pedagogik. Pedagogiken diskuterades i högst abstrakta termer, och jag minns mycket väl min första praktik och min första lektion. En lektion som lika gärna hade kunnat vara en redovisning.

 

Jag minns min andra termin när saker och ting gick in i en mer seriös framtoning än vad AUO var.

 

Samhällskunskap...

 

Detta ämne som jag mot bättre vetande (nu i efterhand) failade enormt på i gymnasiet. Jag går in med ett tycke om att det nu är läge att diskutera politik. Icke så, slår institutionsansvarige fast direkt. Nattsvart. Vad som följer är relativt hårda studier med mer eller mindre gigantiska hemtentor, som förvisso löper under en längre period men som fortfarande är tungt för någon som inte hanterat det tidigare. Politisk akademisk teori skiljer sig markant mot den dogmatiska teorin man studerar i Ung Vänster. Däremot gjorde vi vår första riktiga VFU, under en femveckorsperiod. Då kände man att man valt rätt i alla fall.

 

Hösten 2006 följer ett liknande mönster. Här följer några av de bästa kurserna jag någonsin läst. Dagliga, men förvisso relativt korta föreläsningar (men å andra sidan med stora möjligheter till kommunikation med föreläsaren) var normen. Som följd fick vi studenter normal dygnsrytm och kunde ägna timmar på biblioteket. Vi läste även en del kurser som var helt åt helvete. Terminen inkluderade fem veckors VFU. De var med samma handledare och samma skola som den terminen tidigare.

 

Våren 2007... AUO2. Vilket skämt. För mer information om våren 2007, se kommande avsnitt om Växjös sociala utbud. Det positiva var att vi fick VFU, och jag bytte skola inom den avlägsna kommunen jag gjorde min VFU. Min första och enda erfarenhet till komvux. Riktigt kul faktiskt, och följden var en lysande B-uppsats.

 

Hösten 2007 skruvades tumskruvarna åt en del. Samhällskunskapen fortsatte, och vi fick vidare kurser om det ena och det andra. Mycket fördjupning inom olika djupanalyser där de tidigare kurserna hade varit mer övergripande. Ganska enkelt material dock. VFU skulle följa först år senare.

 

Våren 2008 innebar en kontakt med statsvetarna på deras mer eller mindre avancerade studienivå. Jag vet att det suckades och stönades bland dem om att de skulle behöva läsa med lärarstudenter, men ännu roligare var när jag bad om att få statistik över vilken studiegrupp som klarat sig bäst på ena tentan kursen innehöll. Lärarstudenterna klarade sig totalt och överlägset bäst. Procentuellt sätt färre underkända (mycket mindre underkända) och ett betydligt högre procentuellt sätt högre antal VG-studenter. Vi ägde helt enkelt. Annars författade vi en till B-uppsats om politisk konflikt i gymnasienämnden.


RSS 2.0