Dopning någon?

Carolina Klüft har nyligen föreslagit att det ska tas nya tag mot dopning. Hon menar på att det kan gå att utrusta idrottare med gps-sändare eller mickrochips för att på så sätt hela tiden veta var de befinner sig i händelse av dopningkontroller. Jag vet inte om hon tar tänkt tanken på att man bara vet var GPS-sändatren är, men tanken känns tragiskt nog lockande om man tänker tillbaka på senare års skandaler.

Som exempel kan nämnas det finska skidladslaget 2001, där i stort ett hela laget åkte dit.

Ett annat exempel kan vara när Per Elofssons knäckte sin odobade kropp under sina försök att hänga med den dopade spansk/tyska Johan Muhlegg i tre-milen under höghöjds-OS 2002 i Salt Lake City. Per Elofsson kom efter det aldrig riktigti tillbaka.

Eller ta bara nu, den vad vi trodde var duktiga sprintern Marion Jones som nyligen erkänt dopning och därmed får sina medlajer fråntagna.

Eller varför inte nämna Ludmilla Enquist. Innan hon kom till Sverige hade hon blivit tvångsdopad, men detta var glömt och förlåtet vid OS 1996 då hon tävlade under svensk flagg och vann guld. Ett av de största ögonbliocken jag varit med om är när hon, sin canerbehandling till trots blev trea i VM 1999. 2001 vid den nya karriären som bob-åkare kommer det dock fram att hon dopat sig, men inga andra fall än redan kända har konstaterats. Men man kan kanske misstänka, och mitt stora ögonblick har dalnat något.

Diego Maradona ville antagligen visa att vara gammal är äldst stämmer. Maradona ställde upp i fotbolls-VM 1994 och var i de två matcherna fullständigt lysande. Se bara målet från första gruppspelmatchen, vem gör om det? Behöver jag tillägga att Maradona var dopad?

http://www.youtube.com/watch?v=HHbHL4koXWA&NR=1

Som jag försökt visa förekommer dopning, men vad bättre är att sanningen ofta verkar komma fram. Kommer det fram en lösning på problemet kommer jag sjunga och dansa, idottsutövare tenderar att vara förebilder för många människor. Men att gå så långt som Carolina Klüft föreslåt verkar vara lite väl häftigt i min smak.

Kommentarer
Postat av: sim0n

En kommentar krävs väl för att förvissa er om att bloggen har lite läsare ändå :) Nej, Klüft har inte riktigt tänkt... alls. Det vore väl politiskt självmord att förespråka sådana idéer i dagens Sverige. Men någon tycker att det verkar vara en bra idé, och det skrämmer. Jag säger bara George Orwells 1984 och storebrorssamhället. Hur fint vore det inte för nattväktarstaten? Idag ser vi hur tillstånd efter tillstånd beviljas då det gäller videoövervakning för skolor, taxibilar... ja till och med krogar (där man borde få vara sig själv för en stund i mitt tycke). Men det är ju för Din säkerthets skull. Övervakning och kontroll tycks lindra hotbilden som finns. Doping är ett hot mot idrotten, och med GPS-sändaren anser Klüft att man ska kunna hitta friidrottaren som inte dyker upp på en dopingkontroll. Två frågor: Om denne friidrottaren nu hittas via GPS, Hur ska intagningen
ske, via arrestering? 2. Säg att idrottaren befinner sig utomlands eller något, ska Svenska eller Internationella friidrottsförbundet agera Interpol? LOL.

Som sagt, som du säger, sanningen kommer fram förr eller senare. GPS-sändare, alltså ett microship, inoppererat... suck. Den dagen det blir en fråga för riketssäkerhet, då flyr jag landet. Afrika vore en fin tillflyktsresort.

2007-12-31 @ 02:18:21
Postat av: sim0n

angående total kontroll på världens medborgare, utopin ser ut att bli en verklighet. http://www.youtube.com/watch?v=vuBo4E77ZXo

se även hela filmen,
http://video.google.com/videoplay?docid=5547481422995115331&hl=en

2008-01-02 @ 15:26:41
Postat av: Alvaro

Visst har bloggen läsare! Dessvärre verkar bloggen sakna inlägg.. ;-)

Sjukt förslag av Klüft för den delen. Jag tror väl inte riktigt det skulle bli aktuellt här i Sverige, men vem vet, det skulle knappast förvåna mig ifall det stora landet i väst kommer på någon liknande idé snart. Orwell-samhället är de ju redan i full färd med att bygga upp med fotografering och fingeravtryck av sina turister, Patriot Act I och II osv osv..

2008-01-03 @ 17:06:15
URL: http://avlo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0