Angående SJ:s biljettpriser

Jag åker relativt ofta tåg, och oftast hem till Skåne. Det är ett snabbt, enkelt och bekvämt sätt att ta sig från punkt A till Ö. Det går som på räls vill säga. Ibland vill man åka längre sträckor, senast det begav sig var turen till Stockholm för att se The Eagles och en prismedveten resenär hade antagligen sagt "ta flyget". Men jag opch min far kände att tåget var enklast och skulle således boka tågbiljetter. I samma veva bytte SJ betalnings- och bokningssystem, vilket resulterade i det ena systemfelet efter det andra vilket omöjliggjorde internetbokning. Vi såg oss helt enkelt tvungna att gå ner till SJ och fråga om biljetter till Stockholm. Jag ville åka från och till Alvesta och min far från och till Malmö. Inga problem, det är samma tåg som går på samma sträcka. Tre roliga saker hände i kölvattnet av biljettbokningen.


Under tiden vi redogjorde för våra önskemål, där vi klart redogjorde att vi kunde tänka oss flera olika avgångar bara vi var i Stockholm senast fyra. Billigast först så att säga. Ett tu tre så får biljettförsäljaren något lustigt i blicken och säger, "Hoppsan, det verkar som om allt blev DYRARE under tiden vi pratat här". Hur är det möjligt undrar jag?


Ett tag senare, efter dubbelverifiering av att det verkligen var dyrare sa biljettförsäljaren, denna gång relativt besvärad av komiken i det hela; "Det verkar som om det är BILLIGARE för dig att resa från Malmö istället för från Alvesta". Det verkar ju en aningen suspekt, när det är minst 20 mil mindre. Värt att kolla upp för andra resenärer kanske, om ni ska till Malmö från Värnamo till exempel är det kanske billigare att köpa en biljett till Köpenhamn. Det är ju bara att kliva av i Malmö och ge bort biljetten. Konstigt nog (?) var det inte billigare att resa till Malmö än Alvesta från Stockholm dagen efter.


Vi köpte i alla fall våra biljetter, glada åt det paradoxala i hela situationen. När jag sen kom hem och satte mig på SJ:s hemsida för att kolla att allt stämde fick jag en smärre chock. Den tidigare avgången, som enligt försäljaren var dyrare, skulle för mig kosta cirka 300 kronor MINDRE. Detta enligt korrekta resplansprinciper, nämligen Alvesta - Stockholm. Jag vill också notera att det då rörde sig om en förstaklassbiljett, hundratals kronor billigare än andraklassbiljetten.


Resultatet av det är att vi antingen blivit grundlurade, eller så har priset på förstaklassbiljetten sjunkit med 300 kronor på mindre än en halvtimme. Det var fortfarande billigare att åka från Malmö än att åka från Alvesta i andra klass, men det måste ju vara något som inte stämmer i den här soppan?


Politiskt krav 1: Återreglera tågtrafiken

Politiskt krav 2: Inför en enhetstaxa

Politiskt krav 3: Där det finns goda tågförbindelser kan man gott förbjuda tågtrafiken.

Politiskt krav 4: Politiskt krav 3 kan bara uppnås om Politiskt krav 1 och 2 genomförs.

Politiskt krav 5: Gör tåget billigare, MYCKET billigare. Möjligt om Politiskt krav 1 och 2 uppfylls.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Kanske borde något göras även åt Skånetrafikens helsjuka biljettpriser?
De är galna både SJ och Skånetrafiken.

2008-04-07 @ 20:24:03
URL: http://vision400.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0