Förkyld!

Säg den lycka som varar för evigt, min har tagit slut denna vecka! Jag har länge lyckats undvika förkylningar, så fort jag känt av det minsta förkylningssymtom har jag tagit två panodil och gått och lagt mig för att vara helt frisk när jag vaknar. Men nu har alltså cirkeln blivit komplett!


Mina förkylningar (ska ej förväxlas med vanlig, icke feberframkallande snuva) följer en cykel som jag brukar kunna identifiera. Det började redan i måndags eller tisdags med viss halsont, för att eskalera med feber i onsdags då jag knappt kunde prata innan jag fick i mig något varmt att dricka. Det fiffiga är att när väl antikropparna är färdiga med elimineringen av bakterierna i halsen har de enstaka överlevande bakterierna börjat förflytta sig över till näsan till en ny infektion. Detta har nu skett, och det känns som om hela min hjärna rinner ner genom näsan. Febern är däremot relativt liten, vilket är bra. Jag brukar inte använda mig av febernedsättande då det är ett sätt att lura kroppen. En panodil och näsdroppar, så känner man sig frisk igen vilket gör att man börjar en massa ansträngande projekt som man egentligen bör ge fan i när man egentligen borde ligga ner. När panodilens verkan tar slut så mår man ännu sämre.


Värre blir det av att bara titta på vädret, det snöar ute och snö i denna form är mitt favoritvinterväder. Jag vill egentligen gå in till stan och kasta snöboll på folk längs vägen men detta är alltså uteslutet. Så jag sitter hemma och försöker börja med examinationsuppgifterna vi har tills januari.


Jag måste bli frisk tills imorgon, jobbarfesten är då. SUCK!


Men det är klart. Jag har haft det värre. Som när jag fick dubbelsidig öroninflammation på grekiska ön Kos. Eller som när jag fick körtelfeber och i samma veva var akut tvungen att dra ut en visdomstand. Eller den gången jag fick influensa (?) samtidigt som mitt ex, boende på en femöring. Eller när jag ådrog mig vinterkräksjukan mitt under vinter-OS, dagar innan en hemtenta.


Det blir en kanelbulle för att kompensera för eländet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Jag brukar inte använda mig av febernedsättande då det är ett sätt att lura kroppen"



Farmaceuten har talat! Vad är panodil om inte just smärtstillande och febernedsättande? Eller du menade kanske att du inte tar panodil? I så fall är det ju rätt :-) Att du annars tar två panodil så fort du känner av minsta förkylningssymtom är inget annat än placebo, då panodil inte har någon verkan på förkylningen i sig, utan bara på symtomen. Att förkylningen inte bryter ut betyder snarare att du har ett bra immunförsvar, grattis!

2008-12-12 @ 17:21:31
Postat av: Sir_Viktor84

Har ju ingen aning om vem som talat, och det lät helt klart förvirrande när jag skrev att jag inte tar febernedsättande/panodil. Tar panodilen initialt, när jag väl blir sjuk gör jag inte det då jag helst vill känna av eländet och därmed veta när jag faktiskt är frisk. Men det är möjligt det kan ligga placeboeffekter bakom ;)

2008-12-13 @ 02:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0