Jobbtorg är tudelat

2003-2004 gick jag omkring och var arbetslös sinsemellan. Jag jobbade på ett skojeriföretag i slutet av 2003 som rasade samman och gick i konkurs bara någon månad efter anställningen började. Jag blev i praktiken lovad en återanställning som inte kom. Således blev jag arbetslös, och det är synnerligen påfrestande. Jag sökte anställningar medans jag stämplade, men fick inget tyvärr. Detta varade några månader. Men eftersom jag inte längre var bunden vid gymnasiet så kunde mitt sommarjobb börja redan i mitten av maj vilket blev det jag ställde in mig på. I mitten av april blev tidspannet för kort att hitta en långvarigare anställning. Resten av tiden skulle jag hårdsatsa på körkort fram till maj då jobbet började.

I samma veva som situationen började lösas så blev jag alltså placerad i ett så kallat åtgärdsprogram som innebar jobbsökarkurser, pepp-aktiviteter, besök på sparbanken (rena reklamjippon) och så vidare. Ett pepp-argument var att man skulle sätta ribban högt :) En av AMS-tanterna sa att hennes eget mål var att bli statsminister. Lysande idé, sa jag och poängterade att den typen av jobb kräver mångårigt partipolitiskt arbete, enorm kunskap om förvaltning, flera år i riksdagen och helst flera år i en regering också. Dessutom måste man tillhöra ett parti som har chans att få uppdraget att bilda regering.

Jag protesterade mot att bli placerad i åtgärdsprogramet naturligtvis, då jag hade en analkande anställning. Protesterna fick inget gehör, så jag försökte hitta fördelar. Ett av dem var att man skulle komma bort från den otroligt destruktiva struktur arbetslöshet innebär. Nu fick man struktur på tillvaron, samtidigt som man träffade mer eller mindre trevliga människor. Under åtgärdsprogramet kom jag också fram till att börja plugga igen, vilket var en oerhört god idé. Med mina visioner och framtidstankar som var och är goda tänkte jag att jag kan säkert få fritt för att jobba med körkortet´. En bekant till familjen jobbade på en körskola och hon ställde upp för mig gratis om vi tog mindre eftertraktade tider. Det var däremot HELT omöjligt att få fritt för en sådan sak! Visst kan man få fritt, men aktivitetsersättningen gick all världens väg, hur bra är det?  Det resulterade i att mitt körkort försenades med si så där fyra-fem månader. Ett körkort som jag hade kunnat använda för att få högre lön på sommarjobbet som bara var några veckor iväg. Helt otroligt, körkortet är ju en utmärkt merit. Andra exempel på ineffektivitet var att eftersom vi var på ett datortek så kunde det tänkas att man kunde ta datorkörkort. Jag kände för att göra ett sådant ryck, jag hade fått arbeta snabbt vilket antagligen inte varit några problem då jag redan kan det. Men ett bevis på att kunna är bättre. Det var dock omöjligt, den extremt dyra avgiften (hur det nu kan vara det) ville AMS inte stå för. Och på grundersättning 320 kronor minus skatt vill man inte slösa pengar

Jobbtorg kan användas till att skapa struktur och komma ifrån en förmodad ensamhet arbetslösa kan känna. Men ska det vara smidigt som en tegelsten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0