Staten snor min och din egendom

Då var det klart att V&S säljs till ett fransk bolag för den hutlösa summan 55 miljarder. Mats Odell är den minister som jag tycker mest illa om i hela regringen då han är direkt ansvarig för att råna svenska folket på sin egen egendom.

Jag begriper mig inte på försäljningsretoriken, hur kan man på fullaste allvar stå upp som politiker och säga att allt kommer bli bättre med bolaget i privat ägo? Det skulle inte förvåna mig om både huvudkontor och produktion på sikt lämnar landet. Samtidigt mår jag illa av att veta att mitt eget parti har varit delaktig i försäljningsprocesser historiskt sett i from av framförallt Teliaslakten. Förvisso revolterade hela partiet mot ledningen i samma veva, men samma misstag kommer från vänsterpartiets sida aldrig upprepas igen. I så fall är det tack och adjö.


Vad som sker nu är ett rån. Väljarna lämnar var fjärde år ut makten till ett antal personer som ska förvalta staten och se till människors bästa. I detta ansvar ligger kontrollen över de bolag staten äger. Men vad ger rätten att då sälja dessa bolag? Om jag skulle låna en film av en kompis, inte skulle jag sälja den? Att staten äger stora och framgångsrika bolag är en otrolig möjlighet att sätta normer för näringslivet och den privata ekonomin. Den privata ekonomin är som bekant den enda sektorn som inte är demokratiskt styrd.


Jag har köpt min sista flaska Absolut Vodka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0