Billig krona = inget Roskilde?

Jag funderar i termer av att skita i Roskilde i år, och detta på grund av finanskrisen. Jag har glädjande nog kvar sommarjobbet, så tekniskt bör det inte vara några problem. Däremot är den svenska kronan så sjukt billig gentemot euron just nu att det inte är riktigt klokt. I klartext betyder det att det skulle kosta ofantligt mycket svenska kronor, alltså mer än tidigare, att sätta sin fot där. En snabb huvudräkning enligt följande modell indikerar att det skulle kosta cirka 80 svenska kronor för en festivalburgare Deluxe. Det är långt ifrån okej, samma summa gäller annan mat klassat som tjänligt för människor, nudlar kokta med hjälp av stormkök räknas inte in. 10 skr = 6,60 dkr enligt Forex egna valutaomvandlare.


Denna kronfluktuering används av frihetsfientliga borgare och förvirrade socialdemokrater som den perfekta förevändningen att gå med i EMU, men det stämmer naturligtvis inte. Det var inte så länge sedan en dollar kostade under sex spänn, och jag minns själv nöjet över att ha hundratals billiga dollar med mig till Brasilien 2005. Prisnivån i Brasilien är förvisso betydligt lägre än i Sverige, men den billiga dollarn gjorde det billiga billigare. En limpa cigaretter för 20 spänn är fullt hanterbart. Hultsfred/Arvika kallar. Btw, vem vill på festival överhuvudtaget i år? JAG vill!



En Emu. Fortfarande den främsta symbolen för ondska, för en hel generation Ung Vänstrare. Bild från Wikipedia.


Kommentarer
Postat av: Alex

Hahaha Viktor, denna kronfluktuering säger du =).. Vi vet ju båda var den kommer ifrån, sossarna o kommunisternas vanmakt, särintressen som LO och misskött penning och finanspolitik under 70 och 80 talen...

ha det fint :P



2009-02-18 @ 23:19:02
Postat av: Anonym

Så den före detta socialdemokratiska regeringen, tillsamans med riksbanken är ansvariga för dollarns tidigare låga värde? Spännande :)

2009-02-19 @ 01:26:31
URL: http://sirviktor84.blogg.se/
Postat av: sim0n

Jag vill ha öl [sic!]



för mycke pluggande. Men nu vet jag var man inte ska köpa dansk Øl.

2009-02-19 @ 20:32:49
Postat av: Annika

Själv har jag ett litet öga mot Blekingska Norje och Swedenrock. Kanske aldrig blir mera än en tanke, men endast en campingbiljett och ett par dagar i vänners goda lag (och dräggande?) låter lockande. Tror jag.



Klockren bild förresten. Jag skrattar i all min ensamhet härhemma. Hah!

2009-02-19 @ 23:09:27
URL: http://annikab.bloggspace.se/
Postat av: Alex

Ingen som har snackat om dollarn här, trodde vi snackade om kronfluktuering??? hahaha kom igen då!



Kanske va det så att riksbanken var politiskt styrd på den tiden och socialdemokraterna underminerade ekonomin på ett sådant sätt att det inte fanns ordentliga bestämmelser

(bl.a kreditmarknadsregleringar, gjordes 1985 för den delen) för vem och när man skulle bevilja lån från bankerna?



Sverige ska me i EMU!

2009-02-20 @ 15:10:37
Postat av: Anonym

Och? Kronan flyter idag, och har med andra ord dess korrekta värde till skillnad från då. Har jag sagt någonting som har att göra med devalveringar, eller kan du inte läsa? Dessutom hade mitt parti inte med det att göra, då man vart placerad i en isbox

2009-02-20 @ 15:27:18
URL: http://sirviktor84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0