My take on EU-valet

Jaha, då stod det relativt klart att valet gick som väntat, nämligen åt helvete. Junilistan åker ur, Piratpartiet kommer in, Miljöpartiet ökar, SD "floppar" och Vänsterpartiet gick det katastrofalt dåligt för. Om det inte vore i sympati med Eva-Britt Svensson skulle jag fullständigt skita i vilket, det är inte hennes fel det här.


För det första så tror jag att Piratpartiets succé grundar sig i att många som vanligtvis skiter i politik gått iväg och röstat i rent oförstånd om vad fan politiken, men framförallt EU-parlamentet egentligen handlar om. Min tro är att de kommer falla som en sten och inte få ett skit gjort i parlamentet, men det hör liksom inte dit. Jag tror tyvärr att folk som vanligen sympatiserar med Vänsterpartiet valt att rösta på PP, detta helt enkelt beroende på att EU-parlamentet är en instans med ytterst begränsade befogenheter och därmed gör det inte något om Vänsterpartiet tappar. Vidare tror jag att idéen med junilistan var ganska korkad, vilket nu visat sig och att många SD-väljare valt att rösta på PP. Återigen, skadan PP kan orsaka genom att säga "ja" till allt liberala gruppen gör (om det nu blir den de går med i), genom att stödja prostitution, slopade införselkvoter och uppluckrande av utsläppsrätter, är ytterst begränsat.


Några som också verkar ta väljare från V är MP. MP, som nyligen slopat kravet på utträde (vilket är helt absurt och jättemiljöfientligt) kanske framstår som mer seriösa. De hävdar att det numera är viktigare att stanna kvar i EU för då kan man gemensamt samarbeta för att få bukt med miljöproblemen. Det är sant att miljöproblem bäst bekämpas över alla former av statsgränser men man kan omöjligen ha missat EU:s absolut mest grundläggande fundament som är den fria marknaden. Den fria marknaden är överordnat allt, oavsett om det handlar om kossor som inte mår bra av att stå i en lastbil i tre dygn eller om det handlar om arbetare som kommer till Sverige för att arbeta för skitlöner. Den fria marknaden styr, vilket inom miljöarbetet innebär att man inte kan anlägga en högre ribba än vad EU själva gör. Kritiker har menat på att Sverige skulle kunna gå länge än vad EU:s miljömål säger (antagligen även MP), men med EU är detta inte möjligt. Ej heller är det möjligt att i parlamentet ändra detta mål då det är en konstitutionell fråga och då behöver man tillgång till regeringsmakten. Intressant också att Socialdemokratin, enligt mig samma hycklare som de borgerliga partierna även om mina EU-kritiska S-vänner säger annat, helt plötsligt fått för sig att svenska löner ska gälla i Sverige. Lissabonfördraget opponerade man sig inte mot, vilket man hade kunnat göra och därmed sätta styrka i vad man säger. Att detta inte har påpekats eller lyfts fram av de "kritiskt granskande medierna" är stor skandal. Om jag vill arbeta i något annat EU-land, får jag svensk lön då? Inte troligt att jag kan begära det så till vida lönenivån inte är högre där. Annars är det troligt att någon annan får tjänsten. Till syvende och sist, en låglönekonkurrens. Socialdemokraterna vill "bekämpa" den (om än inte i realiteten så i fantasin) och borgarna bokstavligen talat ljuger om vad reglerna faktiskt säger. Det är ytterliggare en aspekt som medier borde lyfta fram i ljuset. Fullständigt skandalöst.


Dessa arbetsmarknadsregler är alltjämt föremål för debatt, man skulle kunna tolka det som om PP:s väljare har en borgerlig åsikt i dessa frågor då Vänsterpartiet anser samma sak i PP:s huvudfråga. Men, de borgerliga partierna går inte ner, de som går ner går till tanten Paulsen. Det är väll därför som jag i min enfald tolkar det som att Vänsterns väljare gått till just PP, som en väldigt tydlig men i övrigt politisk förödande markering. Parlamentets inflytande är alltjämt mycket litet, det absolut bästa torde vara att man rev upp hela instansen, la ner kommissionen och istället formulerade nytt och mer omfattande Europaråd. Ett Europaråd som redan finns, men som dessutom har avsevärt fler medlemmar än EU. Dess roll skulle kunna bli betydligt större, där regeringar och statschefer möts och utbyter tankar och stiftar handelsplaner. Det absolut viktigaste nu är att INTE se resultatet av folkomröstningen som ett tyst medgivande till överstatlighet och politisk diktatur, utan istället som en protest mot hela EU-apparaten. För annars står vi snart med en ny euro-folkomröstning, och om och när den kommer gäller det att vinna överlägset igen. Och det ska vi ta mig fan göra!


Kommentarer
Postat av: Niclas

Hur kan det inte vara möjligt att gå längre än EU:s miljömål? Sverige kan ju fortfarande arbeta aktivt med miljö. Vi har ju legat högre än vad EUmålet har varit, om jag inte har misstagit mig?

2009-06-08 @ 13:25:15
Postat av: Anonym

Problemet är att EU hindrar medlemsstarna från a göra mer! Det skulle inskränka den "fria marknaden", och det är naturligtvis så jävla dumt det kan bli

2009-06-09 @ 00:06:49
URL: http://sirviktor84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0