Nu gäller det!

Ok, omtenta om åtta timmar. Totalt speedad, jag tycker själv att jag har gjort en jäkla insats. Det jag känner jag har hyffsat koll på är; reformationen, renässansen, konfusionismen, svenska stormaktstiden, tudordynastin, franska absolutismen, reduktionen (hehe, en kung på de fattigas sida) jesuiter, kalvinister, luther, delar av tsar-ryssland (St Petersburg som en "protest" mot svenska planer på att förvandla östersjön till ett innanhav), vissa religionskrig, och så vidra och så vidare...

Jag skiter i att skriva det jag inte kan, klart står att det jag inte kan kommer behandlas på tentan med min vanliga tur.


En sida ur en gutenbergsbibel, enligt en del (inkluderat mig) början på förståndet i samband med att bokpressen uppfanns. Om än inte superavancerad, en del i böckerna som är över 500 år gamla är unika (alla snarare) då de i vissa detaljer är handmålade inuti. Hade en diskussion med en gammal vän, där jag hellre skulle rädda en Gutenbergsbibel ur ett brinnande hus än en nyutgåva av kapitalet. Hon vart skitarg, men som numera före detta kommunist så är det antagligen förståligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0