Att kvasiblogga

Jag har funnit det oerhört kul att kvasiblogga om den ena minsta möjliga livsavgörande epoken i alla möjliga och omöjliga lägen. Detta är något jag kommer fortsätta göra. Min ambition från början var att blogga politiskt och regelbundet, där framförallt det förstnämda blir lidande.

MEN, numera kommer jag blogga på två plattformar. Dels den nuvarande adressen http://sirviktor84.blogg.se/ dit jag kommer skirva allt trams men numera även på VSF:s officiela hemisda som är http://vsfblog.wordpress.com/. Ränka därmed enbart trams hit men seriösa blogginlägg dit.

Jag kommer publicera det jag skriver för VSF här också, som nu;


Skolklockan ringer in – ekonomisk stress för studenter väntar

Aldrig förr har så många sökt sig till högre utbildning som under kommande termin. Detta är naturligtvis å ena sidan mycket roligt men å andra sidan mycket olyckligt. Sverige går mot en massarbetslöshet på över tio procent och det är enkelt att finna samband mellan det höga antalet nyantagna studenter och den höga arbetslösheten.

Regeringen gör sitt yttersta för att göra det så svårt som möjligt att överhuvudtaget ens kunna studera. Man stänger vägen till högre studier genom att försämra vissa program på gymnasiet och neka eleverna högskolebehörighet, man nedvärderar komvux och man har mage att säga att man satsar på vuxenutbildning när man i själva verket raserade den tidigare.

Man har nu en utmärkt chans att dels göra något för den havererade ekonomin och dels hjälpa alla nya studenter till en skälig tillvaro. Ett exempel är att höja bidragsdelen i studiemedlet. Studenter, som är en ekonomiskt fullständigt marginaliserad grupp har i praktiken inga som helst möjligheter att spara undan pengar. De gör med andra ord av med varenda krona. Man skickar därmed pengarna ut i samhället i samma veva de betalas ut vilket sätter fart på ekonomin.

"Pengarna räcker inte” är standardsvaret på offensiva satsningar i samhällsnyttiga sektorer. Pengarna räcker visst, det är enbart en fråga om politiska prioriteringar. När regeringen Reinfeldt sänker skatter i miljardklassen är det hanterbart men att satsa dit pengarna verkligen skulle göra nytta är för borgerligheten osannolikt. Istället kommer studenter förväntas arbeta extra för att dryga ut den egna kassan – på jobb som inte finns.

Viktor Stenman
Förbundsstyrelsen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0