Polen polen

Är hemma från en vansinnig helg i Polen. Trots den raka förbindelsen mellan Swinoujscie och Ystad har jag inte ens varit på festkryssning som paserat territoriet. Nu gick färden däremot från Karlskrona till Gdynia, där Gdynia är mer eller mindre sammanvuxet med Sopot och Gdansk.

På förmiddagen under torsdagen ringer Vänsterns gruppledare och vill jag ska hitta studenter som vill till Polen då vi hade två sista minuten-sjukskrivningar. Klengrott med VSF-folk som inte hade tentor eller superviktiga fester (typ, värd för festen). Däremot hittade jag en tidigare VSF-medlem som gladjeligen valde att följa med.

Innan avfärd fick jag reda på att jag minsann skulle vara resekassör. Ett uppdrag jag skött med galans, men det är först nu jag kom på att jag gått omkring med 15000 kronor omräknat från zloty slängt lite slarvigt i väskan jag kastar omkring.

Syftet med resan var att diskutera politik och dra upp lite stolpar inför nästa års val. Det var däremot mer av studiebesök än konkret politik, politiken avhandlades oftast på kvällen - sent. Vi besökte Malbork, en gammal korsriddarborg vilket var intressant och tittade även på en utställning som beskriver Polens väg till politiskt frihet.

Mat är intressant! Jag vet inte riktigt vad jag anser om polskt käk. Gott, vällagat men det känns strukturerat efter planekonomi. Alltså, inget extravagant överhuvudtaget. Men gott, som sagt. Soppa verkar vara "the thing", i alla fall som förrätt. Kakorna och snacksen överhuvudtaget är i vissa fall vidriga, dock inte allt men en del. Ölen är skitgod. Och jag fattar inte toalettpappret, det hade varit skonsammare att använda granbarr!

När jag ringde och frågade gruppledaren om var och hur vi bor fick jag helt enkelt svaret att vi ska bo på en gammal öststatlig semesteranläggning. Det var helt korrekt. Vansinnigt coolt ställe!

Polen är billigt, åtminstonde bortom de dyra västerländska köpcentralerna. Det var däremot på ett stort köpcentra med en massa flådiga butiker jag hittade ett par skor som jag ämnar använda tillsamans med min kostym som mest dammar. Den dammar just på grund av bristen av skor, men detta är nu åtgärdat.

Jag har tagit cirka 200 bilder och dessa kommer upp på facebook så småningom. Jag slänger upp ett par här redan nu. Men, samanfattningsvis skulle jag verkligen rekomendera Polen, jag har fått för mig att det florerar en massa konstiga rykten om landet ifråga.

Jag skulle gärna besöka Polen igen. Sommartid helst i den lilla byn vi höll till i. Stranden på andra sidan östersjön är enorm.

Närmast väntar sängen, jag sov 30 sekunder inatt.


Kamrat Lenin. Här presenterad som källan till all världens jävlighet.


Matsalen på semesteranläggningen vi höll till på. Retro!?


Malbork. Det är en hög med sten helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Alvaro

Härligt! Måste se Polen nångång.



Vilken fd. VSF:are var det som följde med btw? Jag fick inget samtal :(

2009-09-14 @ 18:33:28
URL: http://avlo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Simon Larsson



Du fick inget samtal för att du;

1: Är i Sthlm

2: Du hade inte hunnit ner till Växjö på sex timmar



;)

2009-09-14 @ 23:26:40
URL: http://sirviktor84.blogg.se/
Postat av: Alvaro

Vad kul!



Jag fattar, är lite för långt från händelsernas centrum :-)

2009-09-15 @ 08:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0