Studentlivet är SLUT part 2

Hösten 2008 är känd som AUO3-terminen. Här gjordes en "miss" i den aspekten att vi var ett gäng som valde att INTE skriva uppsats (aka examensarbete) som många andra. Alternativkurserna som gavs angående konflikthantering, ledarskap och bedömning är förvisso det bästa inom AUO-blocket som jag har läst, men resultetet är att vi nu sitter med ett examensarbete i historia som vi inte vet blir godkännt som examensarbete. Men det blir det. Förmodligen. Praktiken gjordes på Katedralskolan och jag slutade därmed pendla. AUO2 hade tidigare inneburit en kontakt med komvux, jag har haft otrolig tur med mina praktikplatser.

Våren 2009 får beskrivas som början till slutet. Vad som här skulle följa var historiastudier. Mycket historiastudier. Historia är otroligt pluggintensivt. Hela våren bestod av en kronologisk världshistoriakurs och jag failade på min första tenta någonsin. Två feta "U" fick jag under terminen, det andra "U"et som jag fick är egentligen inte mitt fel. De fick ändra tentatiden och jag kunde inte skriva den senare så jag fick chansa ihop en hemtenta istället. Pluggandet till den första omtentan innebar i alla fall för mig en studieinsatts av sällan skådat slag och jag använde hela skrivningstiden vid tentatillfället. En miss angående det gustavianska enväldet kostade mig högsta betyg.

Hösten 2009 var en fortsättning, men fokus ändrades till metodstudier. Fruktansvärt tråkigt, även om det inte var något fel på kursen. Vi har ett större gäng som började slakna rejält och seriöst ledsna på våra studier. Det var mycket roligare att festa. Höjdpunkten var istället den tio veckors långa VFU:n som avslutade praktikinslaget på utbildningen. Den gjordes även den på Katedralskolan i med kusinen till min första handledare, och tillika kommunist. Småorolig för utfallet, men det fanns det inget fog för då det var en bra VFU. Jag konstaterar en sak, och det är att de första åren som lärare kommer bli ett rent helvete. Jag HOPPAS på en halvtidstjänst.  Temaord: "MAKIVS"

Våren 2010. Sista rycket. En total miss från samordnarnas sida gjorde att vi läste en identisk kurs med den metodkurs vi läste terminen innan. Sjukt dåligt, och tråkigt att behöva göra en ny examinationsuppgift på exakt samma skit vi hade gjort förra året och det är typ vid den här tidpunkten jag småångrar mig att jag inte läste naturvetenskap istället för historia. Men gjort är gjort. Uppsatsen gick inte upp på oponering, men den är nästan klar så vi examinerar den i augusti istället. Sammanfattningsvis har det varit fem lärorika år, och jag vill hävda att lärarutbildningen har fått ta oförtjänt mycket skit. Jag är både kompetent, bra på det jag gör och bildad. Ett problem dock. Mig och min förmåga att namnmemorera är verkligen ingen hit. Detta måste jag lära mig. Fort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0