Odemokratisk demonstrationsavgift

Rätten att demonstrera och att fritt få föra fram sin mening är en grundpelare i demokratier. Som en av de ansvariga för Vänsterpartiets årliga första maj-firande reagerar jag på den avgift som Polisen tar ut för att bevilja tillstånd till den så kallade allmänna sammankomsten. 600 kronor kostar det att ansöka om tillstånd, och det är till och med utan garantier för att man får lov att genomföra demonstrationen.

 

Vänsterpartiet kan naturligtvis bära en sådan avgift utan problem, men jag menar på att det är orimligt att man ska behöva betala så pass mycket pengar för att få ordna en demonstration. Det är inte bara rika politiska partier som kan tänkas demonstrera, utan för all del privatpersoner som reagerar på något de anser vara fel och vill ordna demonstrationer för sin sak. En kostnad om 600 kronor verkar avskräckande, och då är vi i ett läge där inte alla kan ta del av sin grundlagsskyddade rätt att demonstrera.

 

Jag hoppas att de som vill ordna demonstrationer gör det, även om man inte har råd att ansöka om tillstånd. De pengarna det kostar kan man spendera bättre på slagkraftiga plakat och snygga banderoller. För ordningens skull så kan man meddela exempelvis polisen om sina planer, men ingen ska behöva känna sig ekonomiskt hindrad av att yttra sin mening.


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Måste säga att jag verkligen gillar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2011-07-20 @ 05:59:08
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0