Var är brudarna?

Under de senaste åren så har jag försökt vidga min musiksmak lite genom att försöka könsbredda skivsamlingen. Det var väl förmodligen en dag då jag krasst konstaterade att typ allt jag lyssnade på var totaldominerat av män.

 

Min gissning är att samhällets övriga normer går igenom musiken också. Det finns ju massor med artister som är kvinnor, vilket även leder till ett annat iakttagande att dessa artister får stå ut med sådant män inte behöver hantera. Exempelvis om hur de ser ut. ”She is a person you puts on a album cover of a fat women who can actually sing”

 

Kvinnliga artister finns. Men var är kvinnorna i banden? Varför är det i princip bara män som har kända band? Är det någon primat gruppinstinkt som gör att det kreativa florerande kräver flera personer, att gå solo inte är lika utvecklande? Fan vet.

 

Jag kan i alla fall bara komma på tre band som har eller har haft kvinnor som förgrundsgestalter. Blondie, Fleetwood Mac och The Sounds. Kan någon hjälpa mig fylla på listan? Och igår när jag satt och wikipediaforskade så visade det sig att Mötley Crue hade en kvinna som stand in för Tommy Lee. Det borde ju vara ultrasällsynt, med en kvinnlig trummis i ett hårdrocksband av den kalibern.


Debbie Harry är skitcool. 66 år gammal, still going strong. Sällsynt?  



Christine McVie för Fleetwood Mac. McVie gick förvisso i pension runt 1998 typ.




\o/ Samantha Maloney

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0