Allt roligt borgarna hade kunnat göra men inte gjort

Denna text ska tas med en stor nypa salt, men den kan kanske fungera som en tankeställare i bästa fall.

Jag minns min reaktion på valresultatet 2006 väldigt tydligt än idag. Uppgivenhet, hopplöshet och misstro. Den tillträdande regeringen har visat gång på gång att man avser sparka på folk som ligger, men det ligger i borgerlighetens karaktär att göra det.

En sak funderade jag däremot på relativt mycket , jag var övertygad om att nu kommer det dyka upp ett antal liberala förändringar som gör att den arbetslösa tillvaron kanske kan vara lite enklare att hantera. För det första har vi skatten på tobak – den är skyhög. Det första regeringen gjorde var att höja skatten på snus av alla jäkla produkter, jag menar väll på att en borgerlig regering borde finna ett frihetsvärde i att skrota tobaksskatten och låta folk ta eget ansvar för alla sjukdomar som kanske framförallt rökning ger upphov till. Det är väll mitt eget beslut om jag vill röka eller inte, det ska väll folkhälsoministern skita i? Om vi nu samtidigt privatiserar stora delar av vården kan jag säkert rikta in mig på en vårdcentral riktad till rökare. Sänk tobakskatten – NU!

Den andra uppenbara frågan är den om alkoholkskatten. Den har man inte sänkt, i stort sett i strid men vad man länge vurmat för. De flesta människor som dricker är inte alkoholister, de tjänar därmed på att kunna köpa ett bra vin billigt (sen skiter man i att Systembolaget ofta är billigare om vi pratar riktigt dyra produkter). Samma argument är applicerbart här, det är väll min ensak om jag väljer att supa mig full? Nu är det jävligt dyrt att hålla en fylla aktiv dygnet runt, till slut har man inte råd med hyran längre – därför kan en sänkning av alkoholskatten vara direkt stödjande till människor i nöd. Istället väljer man att slå sönder ett fungerande medicinmonopol, det hade varit mycket mycket bättre om man valde slå sönder Systembolaget. Min gissning är att den underbetalda kassörskan kan ge bättre tips på ”alkohol per krona-produkter”, än ge mig korrekt information om eventuella biverkningar av Alvedon.

Hacsh är fortfarande förbjudet. Varför då? Det finns jättemycket människor som klarar att bruka skiten utan att för den sakens skull spåra ut. En del hävdar till och med att det är bättre att röka på än att dricka. Den fjärde frågan är den om prostitution. Det är fortfarande lagligt att sälja, men varför är det förbjudet att köpa? Alla är vi bra på något, en del kanske är bra på att knulla och kan således ta betalt för det. Ska vi verkligen förvägra dessa människor en kundbas som inte bryter mot lagen. Förmodligen vill man inte organisera prostituerade i fackföreningar, borgare tycker illa om fackföreningar generellt. Men de kanske kan skatta på sina inkomster (med jobbskatteavdraget naturligtvis)?

Så efter drygt 3,5 år med en borgerlig regering har jag fortfarande ingen möjlighet att köpa en limpa cigg för hundra spänn, jag kan inte köpa sprit på ICA men jag kan framförallt inte ringa en hashhora en fredagskväll. Detta förutsatt att jag inte vill bryta mot lagen. Det är för jävligt. Bättre ordning krävs! Vad hände med alla floskler om frihet? Jag rekommenderar borgerliga väljare att rösta på något totalt högerpopulistiskt, typ Liberala Partiet.

Kommentarer
Postat av: Alvaro

Jag hoppas att hela texten var ironisk.



Frågan är ju bara, att om vi nu utgår från att rökning och alkoholbruk enbart är individens ensak och inte samhällets, skulle då en lungcancersjuk alternativt någon med levercirros kunna kräva vård av samhället på samma villkor som den som inte drabbats av dessa sjukdomar till följd av osunda vanor? Finns fler exempel på varför sänkt skatt på dessa varor vore ingte annat än absurt.

2010-03-02 @ 14:53:10
URL: http://avlo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, Alvaro. Första meningen; "Denna text ska tas med en stor nypa salt, men den kan kanske fungera som en tankeställare i bästa fall".

2010-03-02 @ 14:56:33
URL: http://sirviktor84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0